Zapraszamy po raz drugi do składania wniosków przez mieszkańców Gminy Czarna Białostocka zainteresowane uzyskaniem dofinansowania na wykonanie instalacji wykorzystującej energię odnawialną z paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych.
Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 15 marca 2022 r. do godziny 15:30. Wszelkie szczegóły w tym kryteria wyboru mieszkańców znajdują się w Regulaminie wyboru Grantobiorców oraz realizacji projektu grantowego pn. „Rozwój odnawialnych źródeł energii w gminie Czarna Białostocka”.
Przedmiotem projektu jest zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej (panele fotowoltaiczne) przeznaczone do produkcji energii elektrycznej lub kolektorów słonecznych przeznaczonych do podgrzania wody użytkowej, dla prywatnych budynków mieszkalnych w gminie Czarna Białostocka, w ramach realizacji projektu pt.: „Rozwój odnawialnych źródeł energii w gminie Czarna Białostocka” dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, na podstawie umowy Nr UDA-RPPD.05.01.00-20-0913/20-00 z dnia 27 sierpnia 2021 r.
Projekt dotyczy zakupu, dostawy i montażu infrastruktury odnawialnych źródeł energii w postaci instalacji fotowoltaicznych lub instalacji solarnych dla prywatnych budynków mieszkalnych położonych na terenie gminy Czarna Białostocka.
Moc instalacji fotowoltaicznej/kolektorów słonecznych powinna być dostosowana do rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną/cieplną Grantobiorcy, przy czym nie dopuszcza się montażu instalacji fotowoltaicznych przekraczających 10 kWp.
Instalacja fotowoltaiczna powinna być tak dobrana, aby całkowita ilość energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci energetycznej przez instalację objętą̨ Grantem w rocznym okresie rozliczeniowym nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej przez Grantobiorcę w tym samym okresie rozliczeniowym. Niewykorzystana część energii elektrycznej, wyprodukowana z instalacji fotowoltaicznej może być wprowadzona do sieci elektroenergetycznej w celu jej zmagazynowania i bilansowego rozliczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami określonymi w Ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja kolektorów słonecznych musi być obowiązkowo wyposażona w licznik ciepła montowany w obiegu kolektorów umożliwiający prezentację danych dotyczących wyprodukowanej/produkowanej energii. Znamionowa moc instalacji powinna być określona pomiarami w Standardowych Warunkach Pomiaru.
Jednocześnie informujemy, że sumaryczna moc paneli planowanych do zainstalowania może przekraczać moc wykazaną w umowie z Gminą, o wartość mniejszą niż moc pojedynczego panela. W takim przypadku moc falownika (inwertera) musi być nie większa niż moc zawarta w umowie grantowej.
Przykład:
Mieszkaniec zamierza wykonać instalację fotowoltaiczną o mocy 3 kW. Firma wykonawcza zaoferowała mu, że zastosuje panele o mocy 370 Wp oraz falownik o mocy 3 kW.
W takim przypadku, maksymalna ilość paneli możliwych do wykorzystania w tej instalacji wynosi 9, a moc sumaryczna modułów to: 9 x 370 = 3330 W = 3,33 kW, co jest mniejsze niż 3,37 kW, tj. 3000 (moc z umowy) + 370 (moc panela) = 3370 W = warunek spełniony.
Falownik współpracujący z tymi panelami musi mieć moc nie większą niż moc z umowy, czyli max 3 kW.
Elementy zestawów fotowoltaicznych lub solarnych mogą być usytuowane na budynkach oraz gruntach stanowiących własność osób prywatnych. Energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej powinna być przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby Grantobiorców. Nie jest dopuszczalne wykorzystanie energii na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w tym działalności rolniczej. Spełnienie przedmiotowego warunku będzie przedmiotem weryfikacji na etapie ubiegania się o Grant.
Nabór Grantobiorców przeprowadzany będzie w oparciu o dokumenty zgłoszeniowe, na które składają się:
- Wniosek o przyznanie Grantu wraz z załącznikami (załącznik nr 1 do Regulaminu), w tym: rachunki za energię elektryczną za okres ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin złożenia Wniosku o przyznanie Grantu, przy czym Grantobiorca zobowiązany jest do dostarczenia kompletnych informacji za pełny rok (brak wszystkich rachunków będzie skutkować negatywną oceną Wniosku o przyznanie Grantu). W przypadku, gdy okres użytkowania i zamieszkiwana w danym budynku jest krótszy, należy przedłożyć rachunki za faktyczny okres użytkowania, wówczas do obliczenia mocy Instalacji OZE należy przyjąć średnią wartość z okresu rozliczeniowego;
- Pełnomocnictwo do reprezentowania poświadczone notarialnie (jeżeli dotyczy).
Komplet dokumentów zgłoszeniowych należy złożyć wyłącznie w wersji papierowej w Biurze Obsługi Interesanta (parter - pok. 101) w Urzędzie Miejskim w Czarnej Białostockiej, w godzinach pracy Urzędu, tj. w poniedziałek od godz. 7.30 do 16.00, od wtorku do czwartku od godz. 7.30 do 15.30 do, w piątek od godz. 7.30 do 15.00. W przypadku złożenia dokumentów drogą pocztową decyduje data wpływu do Biura Obsługi Interesanta. Tym samym, nie dopuszcza się składania dokumentacji w wersji elektronicznej.
Dodatkowych informacji można uzyskać pod telefonem: /85/ 713-13-68.